یکی می پرسد اندوه تو از چیست؟
سبب ساز سکوت مبهمت کیست ؟
برایــش صــادقـانه مـی نویـســم،
بــرای آنکه بـاید بـاشد و نـیـست ...
یکی می پرسد اندوه تو از چیست؟
سبب ساز سکوت مبهمت کیست ؟
برایــش صــادقـانه مـی نویـســم،
بــرای آنکه بـاید بـاشد و نـیـست ...
حالا اثری از دیوان بابا حاجی باقی نمانده.دیوانی که احتمالا شب ها دست می گرفته و تفالی می زده یا برای بی بی اش غزلی می خوانده.دیوانی که حتما بابا حاجی چند تا از غزل هایش را از بر بوده و گوشه هایش در تماس با انگشت های بابا حاجی ساییده شده بوده.احتمالا شب های یلدا که خاله ها و دایی ها پاهایشان را می کردند زیر کرسی و از انار ها و بادام بوداده های روی کرسی می خوردند بابا حاجی برایشان حافظ می خوانده.
یکی از آن نفیس هایش را هم چند سال پیش آ.پ هدیه داده بود.چند روزی داده بودم به فلانی که ببرد خانه.که بخواندش.که بوی او را بگیرد لابد.جرا که قبل تر ها غزل هایی که با حرف میم شروع می شوند را برایمان تفسیر کرده بود.یکی هم هست که ورژن کوچک آن بزرگیست و پارسال توی یک از روز هایی که جو کتاب خریدن داشتم همینجا خریدمش.حالا پر از تاریخ است.چند بار به من امید داده.چند بار مورد مشوت قرار گرفته.چند بار نصیحت کرده که "نصیحت گوش کن جانا" .چند باری هم گفته هر کس محرم حرف دل نیست.یک بار هم با شدت هر چه تمام تر به دیوار اتاقم خورده.
شعله بانو استاد خوش ذوقی است.ورزش و ادبیات هم می داند.خوب می خندد .صدایش دست کمی از مرضیه برومند ندارد.یک بار هم از من شنیده که :" استاد عاشق خنده هاتونم" .امروز قبل از حضور غیابش گفت فاتحه ای برای حافط بخوانیم. خودش هم شروع کرد به خواندن.بعد هم سولماز شروع کرد به غزل خواندن.انگار که از قبل آماده باشد.هیاهوی کلاس یک باره خوابید.سعله بانو خوشش آمد.همه برای سولماز دست زدیم ... .
راهبی در نزدیکی معبد شیوا زندگی میکرد. در خانه روبرویش یک روسپی اقامت داشت. راهب که میدید مردان زیادی به اون خونه رفت و آمد میکنند تصمیم گرفت با او صحبت کند. زن را سرزنش کرد و گفت: تو بسیار گناهکاری . روز و شب به خدا بی احترامی میکنی. چرا دست از این کار نمیکشی؟چرا کمی به زندگی پس از مرگت فکر نمیکنی؟
خدا بی احترامی میکنی. چرا دست از این کار
نمیکشی؟چرا کمی به زندگی پس از مرگت فکر نمیکنی؟
زن به شدت از گفته های راهب شرمنده شد و از
صمیم قلب به درگاه خدا دعا کرد و بخشش خواست. همچنین از خدای قادر و متعال خواست که
راه تازه ای برای امرار معاش به او نشان بدهد.
اما راه دیگری پیدا نکرد و بعد از یک هفته گرسنگی دوباره به روسپی گری پرداخت.
اما هر بار از درگاه خدا آمرزش میخواست.
راهب که از بی تفاوتی زن نسبت به اندرز او خشمگین شده بود فکر کرد: از حالا تا روز
مرگ این گناهکار ، میشمرم که چند مرد وارد خانه او شده اند!
و از آن روز
کار دیگری نکرد جز این که زندگی آن زن را زیر نظر بگیرد. هر مردی وارد خانه اومیشد،
راهب هم ریگی بر ریگ های دیگر میگذاشت ! مدتی گذشت راهب دوباره زن را صدا کرد و
گفت: این کوه سنگ را میبینی؟ هر کدام از این سنگها نماینده یکی از گناهان کبیره ای
است که انجام داده ای.
آن هم بعد از هشدار من! دوباره میگویم
مراقب اعمالت باش!
زن به لرزه افتاد ، فهمید گناهانش چقدر انباشته شده. به خانه برگشت اشک پشیمانی ریخت و و دعا کرد: خدایا کی رحمت تو مرا از این زندگی مشقت بار رها میکند؟
برید ادامه مطلب...
عنوان مقاله:
قوم نگاري بر خط؛
اتخاذ روش شناسي كاربرمحور در مطالعه ارتباطات بين فردي در اينترنت[1]
روزر بنيتو-مونتاگوت[2]
طرح مساله:
اخيراً پژوهشهاي قوم نگاري به طور چشمگيري به بررسي اين موضوع مي پردازند كه اينترنت به چه نحوي در زندگي روزمره ما نقش بازي مي كند. پژوهش حاضر در تلاش است تا روش تحقيقي براي مطالعه ارتباطات برخط و بررسي داده هاي تجربي جمع آوري شده با اين روش ارائه نمايد. مقاله پيش روي، به طور خاص به بررسي اين مساله مي پردازد كه چگونه قوم نگاري مي تواند به طور مناسبي براي مطالعه روابط برخط مورد استفاده قرار گيرد.
رويكرد نظري:
اين مقاله از پرداختن به تقابل دوگانه امر واقع با امر مجاز فاصله گرفته، تا به طور متمركز يك روش تحقيق كاربر محور براي مطالعه ارتباطات بين فردي در اينترنت ارائه نمايد. در اين راستا، استفاده از سه استراتژي را براي بها دادن به ويژگي هاي استفاده هاي بر خط پيشنهاد مي گردد: روش هاي گردآوري داده چندموقعيتي، برخط و خارج از خط، انطعاف پذير و چندرسانه اي. اين رويكرد به تحليل كلي نحوه عملكرد فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي در زندگي روزمره در سطح جامعه مي پردازد و از اين طريق با مساله تعريف چارچوب تحقيق برخط روبرو شده و براي حل آن قوم نگاري گسترش يافته را پيشنهاد مي كند.
روش تحقيق پيشنهادي: قوم نگاري گسترش يافته[3]
مقاله با هدف ارائه جزئيات روش تحقيق پيشنهادي خود، اقدام به جمع آوري داده هاي تجربي براي مطالعه زندگي روزمره و بروز عواطف كاربران در اينترنت مي نمايد. براي انجام اين كار، محقق 6 كاربر شامل 3 نفر مرد و 3 نفر زن از رده هاي سني 20-30 ، 30-40 و 40-50 ساله را براي مطالعه انتخاب مي كند. انتخاب نمونه ها نيز از طريق برقراري ارتباط و تعامل اينترنتي با كاربران انجام گرفته است.
روش تحقيق مورد اشاره شامل 4 مرحله به شرح زيراست:
1- مصاحبه رودرو: براي آشنايي نزديك كاربر با محقق، اطلاع از هدف تحقيق، مراحل آن، و در نهايت جلب رضايت وي براي مشاركت در مطالعه، و همچنين آشنايي محقق با كاربر، ميزان و نحوه ارتباط و تعامل وي در فضاي مجازي، ابزارهاي ارتباطي و اطلاعاتي مورد استفاده، و غيره.
2- 5 هفته مشاهده توام با مشاركت: پيگيري، مشاهده و مشاركت در ارتباطات و تعاملات كاربران جهت گردآوري داده هاي عمومي پيرامون تعاملات بر خط آنها.
3- مصاحبه آنلاين: بعد از اتمام مشاهدات 5 هفته اي به صورت آنلاين / برخط مصحبه اي باز، خودمان و صميمي در خصوص ارتباطات برقرار شده و تعاملات انجام شده در طور مدت مطالعه.
4- خاطرات هفتگي كاربران: از كاربران خواسته مي شود كه خاطرات خود را شامل احساسات و عواطف شخصي خود درباره ارتباطات و تعاملات در طول هر هفته شامل 4 خاطره (3 مورد در طول هفته و يك مورد آخر هفته) به هر صورتي كه دوست دارند نظير نوشته، صوت، فيلم و غيره ثبت و ضبط نمايند.
نتيجه گيري:
نتايج حاصل از تحليلهاي انجام يافته نشان مي دهد كه روش تحقيق مورد استفاده قادر به تبيين كاربردهاي اينترنت و فهم هاي حاصل از آن است.
انتقاد:
ضمن اعتراف به سختي ها و پيچيده گي هاي خاص تحقيقات كيفي و به ويژه مطالعات مشاركتي، تنها ايراد و انتقادي كه از نظر بنده مي توان به روش پيشنهادي فوق الذكر تحت عنوان قوم نگاري گسترش يافته وارد دانست مساله هوشيارسازي و آگاه نمايي آزمودني ها از انجام تحقيق و تحت مطالعه بودن رفتار و احساسات آزمودني ها است. ايراد مطرح شده مي تواند اعتبار بيروني پژوهش يا همان مساله تعميم پذيري نتايج و يافته هاي تحقيق را به خطر بياندازد. از آنجا كه روش تحقيق پيشنهادي نوعي شبه آزمايش به حساب مي آيد، در اين راستا مي توان به عواملی که اعتبار بیرونی طرح هاي آزمایش را به مخاطره می اندازند به شرح زير اشاره نمود.:
تاثیر کنش متقابل بین متغیر مستقل و انتخاب سودار آزمودني ها؛ اثر واکنش یا کنش متقابل اجرای پیش آزمون بر آزمودني ها؛ اثر واکنشی روشهای اجرای آزمایش (هوشيارسازي آزمودني ها)؛ مداخله دستکاریها و مداخله هاي چندگانه و مكرر (رفیع پور، 1382: 42-52 ).
[1] . Ethnography goes online: towards a user-centered methodology to research interpersonal communication on the internet; Journal of Qualitative Research, 11(6) 716–735 , ©The Author(s) 2011, Reprints and permission: sage pub.co.uk/journalsPermissions.nav
[2] . Roser Beneito-Montagut (Universitat Oberta de Catalunya, Spain)
[3] . Expanded Ethnography
علي لاريجاني حزب تشكيل ميدهد؟، نظرسنجي، دهنكجي به امام است، دفاع فلاحیان از سوابق سعید امامی ، «ابراهيم نبوي» به ايران بازميگردد و ... همه از جمله مهمترین خبرویژه های روزنامه شنبه است.
شهر من رو به زوال است،تو باید باشی
دل من زیر سوال است تو باید باشی
فال حافظ زدم آن رند غزلخوان میگفت
زندگی بی تو محال است تو باید باشی.....
نفت ، پرسپولیس
جمعه 1 شهریور
ساعت 19:30
ورزشگاه امام تهران
و سیگار...
شایَد سَــهمـ مـَن همین باشد
از هَفت سین روزگار....
روزهای شما، زندگیتان را میسازد. اگر روزهایتان را خوب و شاد سپری کنید عمرتان زیبا خواهد گذشت. برای لذت بردن از زندگی باید سعی کنیم از اتفاقات روزمره و ساده حداکثر استفاده را کرده و آنها را به کام خود شیرین کنیم. برای اینکه در زندگی همیشه شاد و راضی باشید میتوانید به راهکارهای زیر عمل کنید. مطمئن باشید که انجام این کارها زیاد سخت نیست و به امتحانش میارزد.
1. زیبایی را ستایش کنید.
هر روز ما با انواع زیبایی در اشکال و فرمهای مختلف روبهرو میشویم و جای بسی تاسف است که این زیباییها برای بسیاری از مردم به صورت عادت درمیآیند، به طوریکه حتی دیگر آنها را نمیبینند. دوباره به مردم، گیاهان، وسایل، ساختمانها و چیزهایی که در اطرافتان است نگاه کنید و لحظهای را به ستایش و تقدیر از آنها بپردازید و سعی کنید ببینید که چه چیزی آنها را اینقدر خاص کرده است.
2. لبخند بزنید.
اگر لبخند نزنید یعنی تمام روز خود را هدر دادهاید. این حرف بیهودهای نیست. هرگز خود را آنقدر مشغول نکنید که فرصت خندیدن پیدا نکنید یا آنقدر جدی نباشید که مانع لبخند زدن شما شود. در عوض اطراف خود را با افراد شاد پر کنید.
3. به طبیعت بروید.
طبیعت یک شفادهنده فوقالعاده اضطراب و نگرانیهای زندگی مدرن است. خوردن ناهار در پارک، قدم زدن در حیاطی پر از گل و گیاه یا دیدن غروب خورشید مثالهایی ساده برای لذت بردن از طبیعت در طول روز هستند.
4. با اطرافیان ارتباط برقرار کنید.
در بیشتر موارد طرز ارتباط ما با افراد پیرامونمان بیشترین شادی را در زندگی به ما میدهد. شاید بهترین راه لذت بردن از کار، به جای ارتقای شغلی، داشتن ارتباطات خوب با همکارانتان باشد که میتواند در ایجاد لذت در شما بسیار موثر باشد.
5. برای خود لذتهای ساده ایجاد کنید.
نوشیدن یک فنجان چای داغ، بازی با پسر ۸ ماههتان یا پختن یک غذای عالی؛ شاید اینها فعالیتهای خیلی هیجانآوری به نظر نرسند، اما برای خیلی از افراد میتواند ایجاد شادی و نشاط کند. یک لحظه بایستید و به این فعالیتهای ساده روزمره توجه کنید. خواهید دید که با انجام این فعالیتها، زندگیتان لذتبخشتر خواهد شد.
6. یاد بگیرید.
بین یادگیری مطالب و چیزهای جدید و شادی ارتباطی قوی برقرار است. برای ایجاد این ارتباط باید مغز خود را وادار کنید تا هر روز چیز جدیدی یاد بگیرد. مثلا در راه رسیدن به منزل از محل کار یا بالعکس فرصت خوبی برای یادگیری است. میتوانید از روزنامه، مجله، کتابهای جیبی یا حتی نوارهای آموزشی به این منظور استفاده کنید.
7. صبح و شب خود را تغییر دهید.
آیا صبحها با عجله آماده شده و از منزل خارج میشوید؟ آیا شبها تلویزیون را خاموش کرده و مستقیما به رختخواب میروید؟ مزایای فراوان یک تغییر کوچک در زندگی روزمره را میتوانید تجربه کنید. مثلا صبحها میتوانید یکساعت زودتر بیدار شوید و وقتتان را صرف خودتان کنید یا به مطالعه یا ورزش بپردازید. شبها قبل از خواب هم میتوانید روزتان را مرور کرده و یا مدیتیشن انجام دهید.
8. موفقیتهای خود را جشن بگیرید.
در طول روز مطمئنا به موفقیتهای کوچکی دست مییابیم. شاید شما با یک مشتری بداخلاق به صورت موفقیتآمیزی ارتباط برقرار کرده و موفق به فروش کالاهایتان شده باشید یا سر کار از شما تعریف شده باشد. اینها اتفاقاتی نیستند که ارزش جشن گرفتن داشته باشند اما چرا لحظهای را صرف تشویق خودتان نمیکنید؟ تجربهتان را با یک فرد دیگر شریک شوید و به خودتان یک ناهار لذیذ هدیه دهید یا خود را از نظر روحی تشویق کنید.
به جز راههایی که در بالا گفته شد یک تکنیک دیگر به نام "شادی هر روزه" وجود دارد که بسیار موثر بوده و راهی است برای اینکه زندگی را واقعا زندگی کنید. این روش به شما میآموزد به یاد بیاورید امروزی که در حال زندگی در آن هستید میتواند شاد باشد و بنابراین شما تشویق میشوید که امروزتان را شاد شاد بگذرانید. این بدین معنا نیست که روزتان را طوری بگذرانید که گویی فردایی وجود ندارد. برنامهریزی برای آینده بسیار مهم است اما مهمتر این است که به خاطر فردا، امروزتان را نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که تنها راه رسیدن به آیندهای خوب عبور از یک سری از این "امروز"هاست.
ژوزه ساراماگو
تعداد صفحات : 10